ZUZANNA WIATR

Ukończyłam Akademię Sztuk Teatralnych we Wrocławiu o kierunku aktorstwo na wydziale lalkarskim. Kontakt z lalką jak i każdą inną formą teatralną wzbudził we mnie miłość do tworzenia magii na scenie. Mój zawód nieustannie udowadnia, że rzeczy niemożliwe stają się możliwe. Badając niezwykłość swoich doświadczeń życiowych i zawodowych napisałam pracę magisterską ,,Duchowy wymiar teatru lalek’’, która stała się zwieńczeniem mojej edukacji teatralnej.

W 2023 roku zaczęłam prowadzić warsztaty: Jestem Bo Ty Jesteś w artystycznej klubokawiarni Macondo we Wrocławiu. Spotykając się z uczestnikami warsztatów raz w miesiącu przez ponad rok nabyłam ogromne doświadczenie w kwestii prowadzenia zajęć i odkryłam w sobie absolutną pasję do dzielenia się swoją wiedzą w taki właśnie sposób. Do tej pory prowadziłam warsztaty także w Kontury Kultury we Wrocławiu oraz na Mokosz Festiwal.

Staram się rozwijać wszechstronnie i otwierać się na różne grupy , dla których moje zajęcia mogą być wartością. Swoje doświadczenie wykorzystuję także w pracy z osobami z niepełnosprawnościami, a także z seniorami współpracując min. z Fundacją Eudejmonia.

Poza prowadzeniem warsztatów tworzę własne, niezależne działania teatralne. Współpracuje min. z Teatrem Niewizualnym we Wrocławiu, z którym tworzymy spektakle i performanse. W ostatnim czasie stworzyłam monodram ,,Dziewictwo, osobna kategoria istot zamkniętych’’, który w grudniu 2024 roku zdobył Grand Prix na Ogólnopolskim Festiwalu na Monodram Gombrowiczowski. Od marca 2024 roku pracuje jako aktorka w Teatrze Lalki i Aktora Kubuś w Kielcach.

Mój dar to wykorzystywanie swojej wysoko rozwiniętej empatii w celu prowadzenia ludzi w ich głębsze struktury, odkrywania ich świetlistej strony i inspirowanie ich do wyrażania siebie.

WARSZTATY

Chciałabym aby każda kobieta na moich warsztatach przyjrzała się temu gdzie w jej ciele są umieszczone jej granice i jakim głosem do niej przemawiają. To propozycja wgłębienia się w swoją intuicję w celu odzyskania kontaktu ze swoją prawdą poprzez pracę z ciałem.

1. Jestem, bo Ty jesteś.

Jestem Bo Ty Jesteś – czyli jak wzmocnić kontakt ze sobą będąc w kontakcie z innymi to warsztaty, które poprzez kontakt z drugim człowiekiem zbliżają nas do samych siebie. To lekkie praktyki oparte na pracy z ciałem, emocjami i intuicją. 

Jako aktorka od dawna badam zjawisko jakim jest KONTAKT i przyglądam się jego funkcji w kontekście działań teatralnych. Myślę, że jest on niezwykle ważny ze względu na połączenia jakie tworzę z widzem oraz z partnerem scenicznym w trakcie trwania spektaklu. Moim celem jako twórczyni jest łączyć się z pozostałymi aktorami w jeden wspólnie oddychający organizm. Z widzem natomiast tworzyć nieprzerwany kontakt oparty na uważności i rozmowie poza słowami. Dzięki temu mam możliwość być zawsze tu i teraz, tworząc tym samym, teatr żywy i niepowtarzalny. Ta czujność na głębokie słuchanie i adekwatne odpowiadanie stała się dla mnie filozofią głębokiego połączenia ze sobą, z drugim człowiek i ze światem. Idąc z duchem takiego myślenia wzmocniłam kontakt z samą sobą co w niezwykły sposób wpłynęło na mój rozwój osobisty i moje relacje z ludźmi. Czerpiąc więc nauki ze sceny i życia otworzyłam drzwi do dzielenia się tym z innymi co stało się moją ogromną pasją. Stworzyłam warsztaty, które mają na celu otwierać nas na nas samych i na drugiego człowieka oraz rozwijać nasze myślenie o kontakcie.

Uważność

Moje doświadczenia sceniczne doprowadziły mnie do uznania treningu uważności jako jednego z najważniejszych filarów pogłębiania kontaktu ze sobą. Uważne obserwowanie rzeczywistości daje mi ogromną sprawczość zawodową jak i życiową. Dlatego w swoich ćwiczeniach sięgam po narzędzia, które pozwalają uczestnikom w pełni zanurzyć się w chwili obecnej. 

Granice

Dzięki pogłębionej uważności o wiele lepiej rozpoznaje w sobie to czego chcę, a czego nie chcę przyjąć. Nauka o kontakcie z drugim człowiekiem i ze sobą to także nauka o empatii, wyczuwaniu swojego i czyjegoś NIE oraz TAK. 

Ciało

W tak głębokim pojmowaniu kontaktu nie potrzeba rozmowy werbalnej. Dlatego na moich warsztatach uczymy się wyczuwać siebie nawzajem poza słowami. Uważam, że naszym najwspanialszym kompasem jest nasze CIAŁO, które zawsze jako pierwsze komunikuje nam co jest prawdą a co fałszem, co jest zgodne z nami a co nie. Ćwiczenia ruchowe, które proponuję otwierają nas na lepsze poznanie sposobu w jaki komunikuje się z nami nasze ciało. 

Emocje

Jeśli mówimy o kontakcie ze sobą nie możemy ignorować emocji, które się w nas nieustannie pojawiają i zmieniają. Na co dzień nie mamy czasu aby skupić się na tym jak dana emocja wpływa na nasze ciało. Dlatego na warsztatach bardzo ważnym elementem jest nauka rozpoznawania swoich emocji i wyrażania ich w ruchu.

Kreatywność

Wychodzę z założenia, że każdemu człowiekowi bardzo potrzebne są praktyki teatralne ze względu na ZABAWĘ jaką one za sobą niosą. Zadania, które proponuję są w założeniu lekkie, rozbudowują wyobraźnie i tym samym uczą kreatywnego myślenia. Dzięki temu, chociaż na chwilę, możemy na nowo stać się dziećmi, po to aby dalej kroczyć jako odważni dorośli, którzy nie boją się oceny innych i działania w sposób spontaniczny. 

Bezpieczeństwo

Podstawową wartością na moich warsztatach jest tworzenie atmosfery bycia bezpiecznym i nieocenianym. Dlatego zawsze zaznaczam, aby wykonywać ćwiczenia na skalę swoich możliwości i chęci.

Uważam, że nie ma nic cenniejszego od zatrzymania się na chwilę w gonitwie wszystkich spraw i ukierunkowaniu swojej uwagi na kontakt ze sobą. To dzięki takim zatrzymaniom lżej nam jest kroczyć dalej swoją ścieżką.

2. Monodram ,,Dziewictwo, osobna kategoria istot zamkniętych”.

,,Dziewictwo, osobna kategoria istot zamkniętych’’ to monodram stworzony na podstawie tekstów Witolda Gombrowicza ,,Dziewictwo’’, ,,Ślub’’, ,,Iwona, księżniczka Burgunda’’, ,,Przygody’’ i ,,Historia” (Operetka).   Spektakl jest komentarzem odnoszącym się do kulturowo i religijnie ujętego zagadnienia jakim jest dziewictwo oraz próbą przyjrzenia się relacji pomiędzy człowiekiem a przybieraną przez niego formą.   Autorka monodramu zastanawia się nad tym kto decyduje o tym czym jest czystość i co ona właściwie znaczy? Jak ma się do tego poczucie wstydu oraz zaszczepione w naszą kulturę pojęcie grzechu? Co stanowi o naszej seksualności i jak wpływają na nią normy społeczne? Czy dziewictwo ma płeć? 

Twórcy  Scenariusz, reżyseria i wykonanie: Zuzanna Wiatr Ruch sceniczny: Anna Bogdanowicz Muzyka: Ryszard Lubieniecki Konsultacja reżyserska: Julia Wernio

Czas trwania spektaklu: ok 40 min